
100 de ani de plimbări prin București în 21 de filme – 5
Bucureștiul perioadei comuniste e protagonist și în acest al cincilea – și ultimul – program al retrospectivei. Doar că de această dată cele trei filme pe care le propune conțin tot felul de excentricități atât la nivel narativ și formal, cât și ca propuneri tematice. Din anumite puncte de vedere, „Orașul și sănătatea” s-ar putea să fie cel mai insolit film al retrospectivei, orașul fiind prezentat ca un tărâm distopic, în care totul – de la mici, la sucuri, la șobolani și până la aparent inofensivele pisici – e un potențial pericol fatal pentru umanitate. Doar că „Tinerețe”, un experiment coregrafic în care un grup de balerini și de balerine se plimbă în pași de dans dintr-un loc în altul al Bucureștiului, îi face o concurență serioasă la acest capitol. Nici filmul de lungmetraj „Angela merge mai departe”, unde Dorina Lazăr interpretează o taximetristă căreia doar iubirea îi înmoaie inima severă, ieșindu-i întâmplător în cale într-una din lungile călătorii cu Dacia pe străzile capitalei, nu e lipsit de numeroase extravaganțe stilistice și de surprize narative. Cu alte cuvinte, acest program prezintă noi și noi fațete ale orașului față de cele cu care deja ne obișnuiseră filmele programelor anterioare, în încercarea de a arăta că posibilitățile de a descoperi în continuare, în filme de arhivă, reprezentări ieșite din comun, uneori spectaculoase, ale Bucureștiului par aproape inepuizabile.
Tinerețe
România, 1966
produs de Studioul Cinematografic „Alexandru Sahia”
regie: Mirel Ilieșiu
muzica: George Grigoriu
imagine: Willi Goldgraber, Sergiu Huzum
coregrafia: Tilde Urseanu, Vasile Marcu
montaj: Silvia Chiric
sunet: Maia Stepanenco
interpretează: Leni Dacian, Cristina Hamel, Dan Moise, Paraschiv Pieleanu și ansamblul de balet al Teatrului de Operă și Balet al RSR
durata: 6 minute
La intersecția dintre un musical, o reprezentație de balet și un spectacol propagandistic de stadion, fantezia coregrafică „Tinerețe” poate fi recuperată ca o „curiozitate” din Epoca de Aur. Pe fundalul noilor construcții ale Bucureștiului anilor ’60, un grup de tineri dansatori din ansamblul de balet al Operei Române interpretează o alegorie patriotică pe acordurile muzicii lui George Grigoriu.
Orașul și sănătatea
România 1981
produs de Studioul Cinematografic „Alexandru Sahia”
regie: Mircea Săucan
scenariu: Ilie Roșianu
consultant științific: Lilia Rotaru
imagine: Horia Bolboceanu
montaj: Georgeta Ene
sunet: Maia Stepanenco
ilustrație muzicală: Theodor Mitache
producție: Ioan Pădurariu
durata: 20 minute
Deși sunt strecurate și în alte documentare ale epocii comuniste critici la adresa unor obiceiuri sau comportamente contemporane cu momentul realizării lor, „Orașul și sănătatea” e o pasăre rară. Filmul celebrului cineast Mircea Săucan are în prim-plan un băiat care se plimbă prin diverse locuri ale Bucureștiului. Spre deosebire de alte ilustrări ale orașului, aici sunt selectate, însă, exclusiv spații insalubre și cu potențial de a reprezenta pericole pentru sănătatea protagonistului, de la piața Obor – cu faimoșii săi mici, un reper încă actual al zonei – și până la terenuri virane sufocate de gunoaie din proximitatea cartierelor populate sau chiar din centru – din nou, un peisaj rămas destul de actual pentru spectatorii de azi. Sunt prezentate chiar date statistice șocante de către specialiști în deratizare, cum ar fi faptul că fiecărui bucureștean îi revenea în 1981 câte un șobolan. Și sunt indicate pe parcurs o serie de metode și de măsuri preventive de igienă pe care fiecare cetățean ar trebui să le adopte și respecte pentru a preveni atât o îmbolnăvire individuală, cât și izbucnirea unor epidemii.
Angela merge mai departe
România 1981
regie: Lucian Bratu
scenariu: Eva Sîrbu
imagine: Angel Decca
montaj: Erika Aurian
sunet: Tiberiu Borcoman
muzică: Marius Țeicu
distribuție: Dorina Lazăr, László Miske
durata: 75 minute
Unul dintre cele mai surprinzătoare – și, cel puțin până la un punct, feministe – filme ale anilor ’80, „Angela merge mai departe” prezintă o protagonistă, Angela, obișnuită să își ascundă sentimentele și să afișeze o mască cinică și impenetrabilă. Profesia ei de taximetristă o predispune la tot felul de cunoștințe trecătoare și la peripeții greu de prevăzut, dar și – detaliu relevant în contextul tematic al programelor noastre – o poartă pe străzi și în cartiere diverse ale orașului, oferind astfel spectatorilor zilelor noastre ocazia de a întrezări și recunoaște locuri din mai multe zone ale Bucureștiului. Orașul joacă, de altfel, un rol foarte important în economia narativă a filmului, comparabil cu cel al lui Vasile, bărbatul de etnie maghiară pe care soarta i-l tot scoate în cale și de care ajunge până la urmă să se atașeze.
program și text curatorial realizate de Ana Szel și Andrei Rus
- Regizor:
- —
- An:
- —
- Țară:
- —
- Gen:
- —
- Durată:
- 101 minute
- Limbă:
- —
- Subtitrare:
- —
- Proiecție:
- duminică, 13 noiembrie, Cinema Elvire Popesco
- Bilete