Sari la conținut

Filme de arhivă & dezbateri: Orașul fragil

„Orașul fragil, sau cum am învățat să planific și să nu mai iubesc ruinele” propune filme documentare și utilitare realizate între anii 1940 și 2001, dedicate felului în care orașul răspunde pericolului și practicilor de reconstrucție. Aceste producții surprind – cu puține excepții – nu atât dezastrul în sine, cât efortul colectiv, disciplina și logica planificării ce urmează momentelor de criză.

Reflectând deopotrivă dezastre naturale marcante pentru ultimul secol din istoria României (cutremurele din 1940 și 1977 și inundațiile din 1970), dar și numeroase situații dramatice provocate de neglijențe umane, filmele acestor programe se remarcă în primul rând prin caracterul lor de documente ale unor situații care, din păcate, pot reveni oricând în actualitate (și uneori chiar se întâmplă astfel).

Indiferent dacă registrul lor este triumfalist, moralizator sau mai curând eseistic, discursurile reflectă o gamă largă de preocupări pentru siguranța cetățenilor și pentru modurile de a preveni și minimiza impactul unor contexte similare. Din aceste motive, sperăm că ele se vor dovedi cât se poate de actuale și de relevante în raport cu preocupările contemporane de acțiune în caz de cutremure, inundații și alte situații-limită similare.

***Unele filme pot conține imagini cu impact emoțional.

Programul proiecțiilor

Joi — 6.11
20.00: FILME DE ARHIVĂ program 1 @ Cinema Elvire Popesco.

__

Zimnicea, oraș socialist (1981, Sevastin Antonescu)
14 minute

Realizat la patru ani după cutremurul major din 1977, care a lovit puternic și orașul Zimnicea, filmul prezintă (într-un registru triumfalist) reușita cetățenilor și a partidului de a reconstrui, într-un timp record, zonele afectate de dezastru. Prin intermediul unor scene bucolice din prezent și prin conexiunea cu un băiețel născut în noaptea cutremurului care va beneficia de frumusețea și trăinicia noului oraș, viitorul se anunța promițător pentru localnici.

7 grade pe scara Richter (2001, Corina Ilie)
11 minute

Acest documentar-anchetă studențesc investighează, prin intermediul unor cazuri particulare, starea de spirit precară a bucureștenilor care locuiesc în clădiri cu risc seismic ridicat. Apelând la interviuri cu aceștia, filmul reflectă stresul și teama constante resimțite de toți acești cetățeni nefericiți, conștienți că la primul cutremur de magnitudine medie sau mare viețile le vor fi curmate cu certitudine. E o invitație de a reflecta împreună dacă, 25 de ani mai târziu, situația s-a îmbunătățit considerabil pentru locuitorii capitalei României.

Inundațiile (1970, Erich Nussbaum)
11 minute

Realizat imediat după gravele inundații care au afectat multe localități din România în anul 1970, filmul prezintă o perspectivă oficială asupra intervențiilor benefice ale autorităților pentru ajutorarea sinistraților și refacerea caselor și digurilor afectate. Includerea unor numeroase secvențe captate la fața locului conferă întregului o valoare documentară importantă, în ciuda conformismului structurii sale narative și a textului expus de narator.

Fetița cu chibrituri (1971, Octav Ioniță)
11 minute

Unul dintre cele mai surprinzătoare filme ale programului, „Fetița cu chibrituri” e construit sub formă de jurnal al unei fetițe care descoperă lumea, cu tot cu pericolele inerente ce pândesc la fiecare pas. După o primă parte zglobie, ajunsă la munte împreună cu părinții ei și lăsată nesupravegheată, protagonista cunoaște un bărbat (într-o secvență ce promite inițial un alt tip de deznodământ, tot tragic) și învață să se joace cu chibriturile. Această nouă îndeletnicire va conduce la o schimbare dramatică de ton a narațiunii și va funcționa ca o pildă pentru părinții neglijenți de a nu-și mai lăsa vreodată copiii singuri cât ei merg la discotecă să se distreze.

Scurtcircuit (1970, Jean Petrovici)
13 minute

În acest film-anchetă, o jurnalistă descinde într-un bloc unde, din cauza neglijenței administratorului și a unei improvizații la instalația de gaze a clădirii, mai multe apartamente fuseseră afectate de curând de o explozie masivă. Prin interviuri cu locatarii – dintre care se remarcă o familie burgheză ce pierduse în incendiu mai multe tablouri originale valoroase pictate de artiști români marcanți -, documentarul trage un semnal de alarmă cu privire la pericolele presupuse de lipsa de atenție la instalațiile de gaze – din păcate, un subiect încă actual.

Electronicus … detectează! (1975, Pitt Popescu)
11 minute

Uneori discursul moralizator devine mai eficient când construcția narativă e mai jucăușă – e exact situația acestei comedii science-fiction în care un robot pe nume Electronicus citește trecutul, prezentul și viitorul oamenilor și vede prin garduri și betoane până în ultimele cotloane ascunse ale caselor lor în căutarea de instalații defecte și de improvizații periculoase. Cu Electronicus prin preajmă, devin greu spre imposibil de imaginat alte potențiale dezastre cauzate de neglijențe umane. Păcat că nu există și în realitate un asemenea robot.

Focul deschis (1970, Slavomir Popovici)
10 minute

„Focul deschis” e construit aproape exclusiv din intervenții ale unor localnici afectați de incendii cauzate de neglijența umană și ale unor reprezentanți ai autorităților. Dacă de multe ori în filmele de protecția muncii sau în cele de prevenție oamenii par să rostească texte scrise de alții, documentarul lui Slavomir Popovici se remarcă în primul rând prin naturalețea și dezinvoltura discursurilor celor intervievați.

Durată program: 81 de minute

___
Vineri — 7.11
20.00: FILME DE ARHIVĂ program 2 @ Cinema Elvire Popesco
______

1. Convoiul (1970, Alexandru Boiangiu)

9 minute

Scurtmetrajul lui Alexandru Boiangiu documentează procesul de distribuire a ajutoarelor destinate celor rămași fără locuință în urma inundațiilor din primăvara anului 1970. Imaginile convoiului de camioane care transportă alimente și bunuri de primă necesitate către localitățile afectate alternează cu scurte interviuri ce surprind solidaritatea și empatia celor implicați în acțiunile de sprijin.

2. Reconstrucția Zimnicei (1981, Sevastin Antonescu)

16 minute

Filmul documentează acțiunile de refacere a orașului Zimnicea după cutremurul din 1977, urmărind pe parcursul a patru ani transformările trăite de cei peste 1.200 de sinistrați – de la adăposturile provizorii și spațiile improvizate unde își reiau treptat rutina zilnică, până la mutarea în noile apartamente. Reconstrucția locuințelor este completată de refacerea școlii, a spitalului, a rețelelor de drumuri și a infrastructurii urbane, rezultat al cooperării dintre numeroase echipe de constructori mobilizate din întreaga țară.

3. Electronicus … intervine ! (1974, Pitt Popescu)

9 minute

Un alt episod din seria de comedii science-fiction realizate de Centrul de Producție Cinematografică la cererea Comandamentului Pompierilor București, de această dată în variantă urbană. Aflat în proces de perfecționare, robotul Electronicus ajunge în casa inventatorului său, unde prezența sa aparent stânjenitoare devine rapid necesară. Deși antipatic și intruziv, Electronicus își confirmă din nou utilitatea: capacitățile sale de predicție îi salvează pe protagoniști de la nebănuite pericole casnice.

4. Alo, pompierii (Florica Holban, 1970)

7 minute

Alo, Pompierii! este un film de educație civică regizat de Florica Holban și comisionat de Comandamentul Pompierilor. Prin diverse tipuri de exemplificări, momente didactice înscenate, dar și cu filmări ale urmelor și interviuri cu victime ale unor incendii reale, filmul își propune să familiarizeze publicul larg cu procedurile cele mai eficiente și modul corect de comunicare cu pompierii în cazul unui incendiu.

5. Ce trebuie să faceți în caz de alarmă aeriană (Witold Klimovicz, Aimedee Morrin, 1943)

7 minute

Parte din seria Apărarea pasivă, filmul este un documentar instructiv cu caracter militar realizat de Oficiul Național Cinematografic în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Conceput pentru pregătirea populației civile în eventualitatea atacurilor aeriene, filmul oferă indicații clare privind măsurile de protecție în timpul bombardamentelor, acțiunile defensive și procedurile de prim ajutor.

6. Apoi s-a născut orașul (Constantin Vaeni, 1972)

20 minute

Compus din mărturiile locuitorilor, filmul consemnează reamplasarea și reconstrucția orașului Orșova, inundat în urma construirii hidrocentralei de la Porțile de Fier. Fără să fie explicit, prin alăturarea imaginilor vechiului oraș – demolat pe măsură ce noul oraș se ridică –, a vocilor oamenilor care povestesc și a muzicii hipnotice a lui Tiberiu Olah, filmul lasă să se contureze o melancolie difuză, aproape involuntară.

7. Visul lui Goguță (1968, Dumitru Done)

10 minute

Goguță este personajul central al acestei comedii didactice, parte din seria de filme de prevenție realizate la cererea Comandamentului Pompierilor București. Inspirat de satira lui Caragiale, filmul ilustrează cu umor moralizator ideea că adevărații responsabili ai incendiilor provocate de copii sunt adulții.

8. Un oraș își caută chipul (1970, David Reu) 

10 minute

Filmul este o cronică vizuală a eforturilor de refacere a locuințelor, spațiilor publice și instalațiilor industriale distruse în urma inundațiilor din primăvara anului 1970. Realizat la Mediaș, documentarul urmărește îndeaproape contribuția locuitorilor la procesul de reconstrucție, surprinzând dinamica unei comunități angajate în refacerea propriului oraș.

9. Acoperișul (1970, Jean Petrovici) 

11 minute

Timp de trei săptămâni, echipa de filmare urmărește îndeaproape nouă muncitori de la „Grivița Roșie” care, în concediul de odihnă, construiesc o casă pentru o familie de sinistrați din județul Galați. Sub semnul solidarității și al generozității colective, filmul consemnează sub forma unui jurnal de șantier, procesul concret al refacerii, dar și cooperarea care îl face posibil.

Durată program: 99 de minute

___

Duminică — 9.11
16.00: FILME DE ARHIVĂ program 3 @UNATC – Sala Cinema
🎟 Acces pe bază de bilet cu valoare 0
___

Cutremurul (1940, Paul Călinescu)

11 minute

Documentarul mut al lui Paul Călinescu surprinde zilele imediat ulterioare marelui cutremur din 1940, ajungând în mai multe localități afectate și concentrându-se deopotrivă asupra efectelor devastatoare ale acestuia și a eforturilor autorităților și cetățenilor de a salva cât mai mulți dintre supraviețuitori și de a scoate de sub dărâmături corpurile inerte ale celor decedați.

Cutremurul (1977, Ion Grigorescu)

4 minute

Acompaniat de camera sa de 8mm, Ion Grigorescu întreprinde o călătorie pe străzile Bucureștiului în martie 1977, imediat după cutremur, prilej de a surprinde și a documenta de la nivelul solului ruinele rămase în urma dezastrului pe diferite artere ale capitalei. Filmul este lipsit de comentarii și de sunete, constituind – și din acest motiv – o mărturie brută atipică pentru epocă a acestui episod mult discutat și analizat ulterior.

Mai presus de orice (1978, Dan Pița, Nicolae Mărgineanu) 

80 minute

Un document atipic al cutremurului din 4 martie 1977, lungmetrajul „Mai presus de orice” consemnează eforturile de salvare din zilele care au urmat. Inedit pentru epoca socialistă – filmul  a fost, de altfel, distribuit în cinematografe abia după 1989 – proiectul semnat de Dan Pița și Nicolae Mărgineanu adoptă convenția docudramei, îmbinând formule clasice ale documentarului (comentariul din off, filmări de la fața locului surprinse de reporterii televiziunii și ai studioului Sahia, interviuri cu supraviețuitorii) cu secvențe ficționale interpretate de actori. Această alternanță conferă filmului o încărcătură dramatică neobișnuit de puternică, care se păstrează intactă peste ani.

Durată program: 95 de minute

Captură dintr-un scurtmetraj de arhivă (1940-1990)

Programul dezbaterilor

Sâmbătă — 8.11
16.00: Dezbatere: STATUL ȘI CETĂȚENII RECLĂDESC @ UNATC – Sala Cinema
Acces pe bază de bilet cu valoare 0.

Dezbaterea pe care o propunem pornește de felul în care filmele documentare din epocă reflectă relația dintre statul socialist și instituțiile sale, pe de-o parte, și oamenii și comunitățile, pe de altă parte. Documentarele surprind diverse situații excepționale generate de calamități naturale majore, dar și situații asociate vieții domestice. Ilustrate pe fundalul modernizării locuirii și orașului, răspunsurile autorităților și relația stat – cetățean variază de la raporturi dominatoare și disciplinare, la reacții rapide, salvatoare și stabilizatoare, poziții complementare, de colaborare sau chiar la forme de autoorganizare.
Moderatori: Irina Tulbure (arhitectă), Alex Axinte (arhitect)
Curatori program filme: Ana Szel (cineast), Andrei Rus (critic de film)
Invitați:
Luciana Jinga, Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc
Adrian Deoancă, antropolog, Institutul de Antropologie „Francisc Rainer” al Academiei Române
Duminică — 9.11
16.00: Dezbatere – BUCUREȘTIUL ȘI CUTREMURELE @UNATC – Sala Cinema
Cutremurele majore fac parte din realitatea seismică a României, iar Bucureștiul se află printre capitalele europene cu cel mai ridicat risc seismic. Deși nu putem preveni un cutremur, putem reduce semnificativ consecințele sale prin informare, pregătire și acțiuni responsabile. Scopul disctiei libere este de a transforma teama în cunoaștere, iar cunoașterea în acțiune. Un oraș mai sigur începe cu cetățeni informați și responsabili.
Invitați: Mihai Șercăianu, Matei Sumbasacu, Cristina Văileanu, Bogdan Suditu