Dezbatere: Statul și cetățenii reclădesc
Dezbaterea pe care o propunem pornește de felul în care filmele documentare din epocă reflectă relația dintre statul socialist și instituțiile sale, pe de-o parte, și oamenii și comunitățile, pe de altă parte.
Documentarele surprind diverse situații excepționale generate de calamități naturale majore, dar și situații asociate vieții domestice. Ilustrate pe fundalul modernizării locuirii și orașului, răspunsurile autorităților și relația stat – cetățean variază de la raporturi dominatoare și disciplinare, la reacții rapide, salvatoare și stabilizatoare, poziții complementare, de colaborare sau chiar la forme de autoorganizare.
Ne propunem ca, alături de invitații noștri din domeniul istoriei, antropologiei, filmului și arhitecturii, să contextualizăm și să descifrăm felul în care se articulează narațiunea oficială în aceste filme documentare. Cum își proiecta statul imaginea de gestionar al situațiilor critice? Care este rolul pe care îl atribuie cetățenilor în efortul de a reconstrui? Cum poate fi înțeleasă dimensiunea auto-organizării și autonomiei cetățenilor?
Moderatori: Irina Tulbure (arhitectă), Alex Axinte (arhitect)
Curatori program filme: Ana Szel (cineast), Andrei Rus (critic de film)
Invitați:
Luciana Jinga, Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc
Adrian Deoancă, antropolog, Institutul de Antropologie „Francisc Rainer” al Academiei Române
Acces pe bază de bilet cu valoare 0, în limita locurilor disponibile.

Luciana Jinga
Licențiată în istorie, doctor în istorie din 2011 al Universităţii „Al.I. Cuza” Iaşi şi Universităţii din Angers, Franţa, expert în cadrul Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc și cercetător asociat TEMOS (Temps, Mondes, Sociétés) UMR 9016 CNRS Domenii de interes: istoria comunismului românesc, organizaţiile de masă în comunism, istoria femeilor, feminism, studii de gen, istoria științelor.

Adrian Deoancă
Cercetător științific la Institutul de Antropologie „Francisc I. Rainer” al Academiei Române și lector asociat la SNSPA, unde predă teorie socială. Scrie despre relațiile dintre viețile culturale și politico-economice ale infrastructurilor — fie ele „naturale”, precum căile navigabile, „artificiale”, precum căile ferate, sau hibride, precum limbajele prin care comunicăm.

Andrei Rus
Conferențiar universitar în cadrul Facultăţii de Film din UNATC Bucureşti, unde predă cursuri de istoria filmului. Coordonează proiectul „Arhiva Activă”, de digitalizare și de prezentare a unor arhive audio-vizuale din România. A fost, timp de patru ani, director artistic al Festivalului de Film Documentar și Drepturile Omului „One World Romania”. A coordonat timp de șapte ani revista de cinema „Film Menu” şi a organizat, împreună cu ceilalţi colegi de redacţie, proiecţii frecvente de filme, în cadrul Cineclubului Film Menu și a evenimentului „Să Film!”. A realizat selecții de filme pentru festivaluri de film din România („Timishort” și „NexT”). A fost membru al mai multor jurii de specialitate în cadrul unor festivaluri de film, inclusiv în Juriul Revelation France 4 al secțiunii „Semaine de la Critique”, de la Cannes. A fost consilier pentru cinematografie al miniștrilor culturii Vlad Alexandrescu și Corina Șuteu și, timp de trei ani, membru în Consiliul de administrație al Centrului Național al Cinematografiei.

Ana Szel
Cineast, curator, doctorand și asistent universitar la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București, cu o teză despre filmul utilar în România socialistă. Se numără printre fondatorii noului program de masterat dedicat conservării și curatoriatului arhivelor audiovizuale, având studii în domeniul muzicii și al cinematografiei. Lucrează cu arhivele de film din 2016, iar interesele sale de cercetare includ practici cinematografice marginale, filmul mut și cinematograful ca teren de cercetare interdisciplinar. În 2022, împreună cu Christian Ferencz-Flatz și Ana Grgic, a organizat la București prima conferință internațională dedicată „Filmului utilar în socialismul de stat” și este co-editor (alături de Lucie Cesalkova și Christian Ferencz-Flatz) al volumului rezultat, în curs de publicare la Amsterdam University Press. Este cercetător doctorand în cadrul proiectului „Philosophy in Late Socialist Europe: Theoretical Practices in the Face of Polycrisis” la UBB Cluj.

Irina Tulbure
Arhitect, lector în cadrul Departamentului Istoria și Teoria Arhitecturii și Conservarea Patrimoniului al Universității de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”, București; bursieră a Colegiului Noua Europă, Getty-NEC Fellowship, 2011–2012; colaborator al UAR pentru arhiva de fotografie (2014-2017); doctorat în arhitectură în cadrul UAUIM (2011); autor al cărții „Arhitectură și urbanism în România anilor 1944-1960. Constrângere și experiment”(2016).

Alex Axinte
Arhitect, cercetător, lector la Departamentul de Peisagistică, Facultatea de Horticultură, Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară București (USAMVB) și bursier al Colegiului Noua Europă (2025-2026). A obținut un Master în Științe Sociale (2018) și un doctorat în arhitectură (2024) la The University of Sheffield (TUoS). Este interesat de documentarea și susținerea practicilor informale de gestiune a spațiilor comune, în contextul locuirii colective din orașul post-socialist. În contextul cercetării doctorale prin practică, a inițiat și coordonat în cartierul Drumul Taberei din București, spațiul-proiect Garaj DESCHIS (2020-2025) ca un demers de cercetare prin acțiune și activare culturală și comunitară.