The Destruction of Memory, A Walnut Tree și The Infinite Happiness, printre documentarele UrbanEye Film Festival 2016

- între 16 – 20 noiembrie la Cinema Elvira Popescu și Cinemateca Eforie -

UrbanEye Film Festival aduce la București cinci zile de filme și discuții despre diferite teme legate de oraș, felul în care sunt modelate și despre oamenii care le locuiesc. Peste douăzeci de filme documentare premiate fac parte din programul festivalului, majoritatea fiind proiectate în premieră pentru țara noastră. Acestea sunt împărțite în patru categorii, în funcție de subiectele pe care le abordează: Memorie, Acasă, Apă și Portrete de Arhitecți. În plus, în competiția pentru Premiul UrbanEye 2016 intră filme care vorbesc despre realitățile arhitectural-urbane din România.

Sub tema Memoriei sunt grupate o serie de documentare care prezintă  importanța patrimoniului în crearea unei identități, a atașamentului comunității, dar și fractura produsă în urma distrugerii acestuia. Filmul din deschiderea festivalului, The Destruction of Memory (r. Tim Slade, USA, 2016), ridică o problemă extrem de importantă: distrugerile culturale din timpul războaielor și efectul pe care acestea îl au asupra memoriei și identității comunităților. Franco’s Promise (r. Marc Weymuller, Franța / Spania, 2013) spune povestea unui oraș din Spania dispărut în urma conflictelor care au măcinat țara și relocat de dictatorul Franco la o distanță de câțiva kilometri, în urma unei promisiuni pe care acesta a făcut-o locuitorilor, iar Autopcity (r. Ștefan Rusu, Republica Moldova, 2015) este un documentar investigativ ce explorează un oraș în derivă: Chișinău.

Documentarele din categoria Acasă oferă variante diferite ale acestei sintagme. Fie că este vorba de dislocările forțate datorate războaielor sau ecologice generate de oameni, fie generate de dezastre naturale, filmele arată legătură existentă cu “acasă”: A Walnut Tree (r: Ammar Aziz, Pakistan, 2015) intră într-o tabără de refugiați și ascultă poveștile unei familii de pakistanezi despre țara natală, iar The Babushkas Of Chernobyl (r. Holly Morris & Anne Bogart, SUA, 2015) duce privitorii în mijlocul unei comunități de femei care locuiesc în zona interzisă de la Cernobîl în ciudat radiaților puternice. Fallen City (r. Qi Zhao, China, 2014) urmărește răspunsul Chinei la cutremurul istoric din 2008 care a dârâmat aproape în totalitate orașul Beichuan din regiunea Sichuan.

 

În categoria Apă sunt grupate filme care discută importanța acestui element natural în viețile oamenilor și ale orașelor: H2Omx (r. José Cohen, Lorenzo Hagerman, Mexic, 2013) urmărește criza de apă prin care trece un mega-oraș în care, paradoxal, plouă foarte des – Mexico City; Watermark (r. Jennifer Baichwal, Edward Burtynsky, Canada, 2015) este un documentar uimitor despre rolul apei pentru planeta noastră, plin de imagini și perspective filmate în ultra HD, iar Lost Rivers (r. Caroline Bâcle, Canada, 2012) aduce în discuție râurile urbane, până nu de mult extrem de importante în viața orașelor.

O constantă a festivalului rămâne categoria Portrete de Arhitecți, în care sunt incluse filme ce poartă spectatorii în lumea unor arhitecți cunoscuți: Getting Frank Gehry (r. A.P. Komen, Karen Murphy, Australia, 2015), spune controversata poveste a primei clădiri pe care arhitectul Frank Gehry a ridicat-o în Australia, Amare Gio Ponti (r. Francesca Molteni, Italia, 2016) e un portret profesional, dar și personal, al unuia dintre cei mai cunoscuți arhitecți italieni, iar The Oyler House: Richard Neutra’s Desert Retreat (r. Michael Dorsey, SUA, 2012) și The W.I.N.D. House (r. A.P. Komen, Karen Murphy, Olanda, 2015) explorează relația dintre client și arhitect.

O proiecție specială va fi documentarul  The Infinite Happiness (2015, Franța / Danemarca), în regia duo-ului creativ Ila Bêka și Louise Lemoine, un documentar care explorează complexul rezidențial 8 HOUSE, construit de arhitectul danez Bjarke Ingels (BIG) în suburbiile din Copenhaga. Filmul poartă spectatorii prin apartamentele și viețile fascinante ale celor care populează această clădire aparte.

În Competiția UrbanEye 2016 intră nouă scurt și mediu metraje în care clădiri, orașe sau spații din România joacă un rol important: Blocul (r. Maria Șalaru, România, 2016), Diametrala. Șantier în lucru (r. Dragoș Lumpan, România, 2016), Giant (r. Salla Tykkä, Finlanda, 2014), Iași Memories (r. Romulus Balazs, Franța, 2016), Ia altitudine (r. Olimpiu Vuia, România, 2015), The Last Key Holder (r. Dorota Mazur, Robert Migas, Polonia, 2016), The Marble Village (r. Ioana Dorobanțu, România, 2011), Up Stairs (r. Alina Ușurelu, România, 2016) și White is The New White (r. Mihnea Rareș Hantiu, România, 2016).